Daniel Steigerwald

Myšlení, to je veliká věc. Považte: Když se nad tím člověk zamyslí, jak se vlastně děti vyučují, že musí mnoho let sedět, mlčet, a poslouchat, tak k čemu dojde? Dojde k tomu, že státní škola je naprosto a zcela dementní systém, který nejenom, že děti nic nenaučí, ale dokonce velice efektivně zabraňuje tomu, aby se děti něco chtěli (či dokonce mohli) naučit sami. To hlavní, co státní vzdělávací systém děti učí, je silný odpor ke vzdělávání a vzdělání. Plus poníženou podvolenost vůči autoritám. Neschopnost spolupracovat a řešit problémy. Ušlápnutost. Ten systém člověka nepozdvihne, ale jen poníží. Nesmíte se jít vyčůrat, když se vám chce. Nesmíte jíst, když máte hlad. Musíte sedět, mlčet, poslouchat. Kdo z dospělých by vydržel to, co děti musí vydržet každý den? Je fascinující, že po 13 letech každodenního vzdělávání státem jsou děti v pracovním procesu skoro nepoužitelné. Člověk opouštějící po mnoha letech státní školu neumí doslova nic. Přitom by se za tu dobu mohl naučit desítky užitečných dovedností. Ještě více fascinující je, že to mnohým lidem přijde zcela pořádku. Nevidí nekonečnou zkurvenost takového systému. Ale nechci psát o státním školství. Použil jsem ho jako pomůcku k obecnějšímu problému. Všeobecné mentální slepotě. Jak to, že Američanům trvalo dvacet let, než zjistili, že válka v Afghánistánu nemá vůbec žádný smysl? Teď je to jasné každému. Kdy se to zlomilo? Proč? Nechci řešit ani válku v Aghánistánu. Stejně jako státní školství, je to projev nějakého hlubšího problému. Něčeho, co způsobuje, že se velké skupiny lidí chovají po dlouhou dobu doslova jako blázni (definice blázna je ta, že si zbytečně ubližuje, a není si toho vědom). Už jako dítě jsem si všiml, že někteří dospělí se chovají podivně. Nedovedl jsem si vysvětlit proč. Šok byl příchod na VŠE, to byly přímo orgie magorství. Píča samonasírací kráva na studijním, která studentům odmítala půjčit propisku, když chtěla něco podepsat, to byl jen vrchol ledovce. Proč pro zkoušky neexistovaly opravné termíny? Kdo vymyslel celý ten debilní systém a proč? Bylo to fakt jak v nějaké zombie apokalypse. Akorát že zombící chodili v oblecích a neupřímně se usmívali. Jak jsem postupně objevoval svět, čím dál tím více jsem si vážil míst bez zombíků a čím dál tím více mi vrtalo hlavou, kde se zombíci berou. Složilo se mi to postupně s objevem Rakouské ekonomické školy, což je mentální model vysvětlující, proč lidé jednají, tak jak jednají. Zjistil jsem, že mnohá magorství ve společnosti mají stále jednu a tu samou příčinu. Stát. Ne český stát, ale stát jako způsob, jakým si lidé organizují věci mezi sebou. Agresivně monopolisticky a z pozice moci. Nějak mne nenapadá závěr. Asi proto, že to závěr nemá. Na tohle si každý musí přijít sám. Já můžu tak akorát dávat hinty.