Máme pro vás ten nejkulatější trojhranný čtverec! Nebudeme jiní jako všichni, budeme jiní!
Kdysi jsem navrhoval založení strany, která by se jmenovala “20 tisíc ajfounů zdarma!! Vyhrává opravdu každý!! Vložte tento los do obálky, a obálku do krabice, vedle které stojíte!! Výhra vás nemine!!”, ale pak jsem si uvědomil, že takové jsou všechny strany, protože jsou pro stát.
Nechci vůbec zpochybňovat dělení na levici a pravici. Právě studium rozdílů mezi ideologiemi ze mne udělalo anarchistu. Pravice je méně socialistická, což, pozor, zahrnuje i ty v jádru dobré socialistické politiky, jako je pomoc imigrantům, rovnost před zákonem, legalizace drog, a pár dalších.
Bonmot říká, že moderní levice a pravice se liší jen v tom, kam vám chce strkat ruku, jestli do peněženky nebo do poklopce. Těch rozdílů je více, ale to není to podstatné, alespoň ne pro mne, protože dělící línii vidím jinde: Anarchie versus stát.
Může vůbec volby vyhrát strana, která bude mít v programu zrušení státu?
Podle mne jo, ale bylo by to kontraproduktivní. Jedna věc je myšlenka postupného zrušení státu a druhá jak to udělat. Myšlenka bezstátní společnosti je něco jako myšlenka zrušení nevolnictví.
To je tak silná a velká věc, že až to lidem docvakne, bude úplně jedno, jestli předtím byli spíše levicového zaměření nebo spíše pravicového.
Stejně jako dnes mezi levicí a pravicí panuje shoda, že lidi by se neměli zotročovat, a ženy by se neměly mlátit (a pokrokoví konzervativisté dokonce připouští, že ani děti by se neměly mlátit), tak v budoucnu bude shoda na anarchii. Že je statism zlo, bude jasné skoro všem.
Pak budou levicoví tržní anarchisté a pravicoví tržní anarchisté. Ti levicoví si budou své “daně” platit těm agenturám, které budou akcentovat to, co anarchistická tržní levice budoucnosti bude chtít akcentovat. Což bude všechno možné krom praktikování státu (pokus ustanovit monopol moci na výkon násilí). Pravicoví tržní anarchisté to samé.
Myšlenka státu bude stejně mrtvá jako je dnes mrtvá myšlenka držet si otroky či nevolníky. Je to pouze otázka času.