Daniel Steigerwald

Film Některé věci člověk nepobere dokud nesedí, nemlčí, nesoustředí se, a nechce pobrat. Ta poslední podmínka je nejdůležitější. Mimochodem vysvětluje, proč je státní škola (deset let sezení a mlčení) masový, krutý, a nesmyslný zločin, ale o tom teď nechci mluvit. Krásu anarchie (bezstátí) nevysvětlíte nikomu, kdo nemá čas nebo chuť se zamyslet alespoň na chvilku. Není to těžké ani složité, naopak! To stát je těžký a složitý. Pro programátory, znáte výrok Sebastiana z Reactu, že OOP a mutabilita by se měly učit až jako poslední super advanced lecture, když už člověk zná vše předchozí? Ironií osudu, hážeme programátorské začátečníky do toho nejhoršího z nejhorších. Zlo. Se státem je to to samé. Stát je speciální advanced struktura k vedení války. Je to absolutní popření lidství, něco k čemu se lidské bytosti uchylují, když jde o přežití. Vše je dovoleno a vše je možné ve státě. Všechny války, vyvražďování, a jiné hrůzy. Což ironií osudu říkají etatisté o anarchii, naposledy Michal Bláha, kterého si velice vážím, odkazoval něco o válce mexických drogových gangů, což se prý stane, když není stát. Hrozné nedorozumění. S Michalem jsme si slíbili hospodu, a třeba přijdeme na to, proč si nerozumíme, že je to třeba jen spor o význam slov, ale o tom teď nechci mluvit. Chci jednou natočit film o společnosti bez státu. Film, ve kterém by lidé řešili zcela běžné situace bez státu. Bez monopolu moci, bez daní, bez politiků, bez voleb, bez fiat money, bez znárodňování, bez jednotných maturit, bez stupidních zákazů... “Stop, moment, jsi blázen, taková věc není možná, lidé potřebují zákazy!” Nejsem idiot. Samozřejmě, že potřebují. Ale já psal stupidních. Stupidních, protože nepodléhajících konstantní revalidaci trhem (čti, lidma) 💯 Debata o státě je debata a meta-debata. Pro programátory: Nejčastější otázka OOP programátorů je “Jak dostanu value z monády?” Správná odpověď: Ideálně nijak, protože to nechceš. Místo toho injektuješ behavior. Pro neprogramátory: Asi nejčastější otázka pro anarchistu je "A kdo bude stavět dálnice?" Je to stejné, jako když se majitel plantáže s otroky ptá abolicionisty "A kdo bude sklízet bavlnu, když propustím otroky?" Správná odpověď: Ideálně nikdo, protože nechceš násilí. Místo násilí chceš spolupráci. Jak je vidět, není to intuitivní. Stejně jako programování se nejlépe učí na příkladech a nápodobou, i uvažování o anarchii by se tak mělo učit. Zpět k zákazům. Nejde o to, že anarchista odmítá zákazy. Anarchista odmítá monopolního zakazovatele. To je něco úplně jiného. Anarchista odmítá monopol na zakazování. Proč? Protože monopol znamená žádná konkurence, a to znamená žádná snaha, a to znamená ve výsledku stupidní zákazy... Zlepšovat lze pouze skrze porovnávání. Je lepší A nebo B? Z toho je jasné, že ve státě skoro nic zlepšovat nejde, protože stát je monopol, nemůžeme porovnat A a B, když máme jenom A. Není to nic těžkého, a přesto to spousta lidí nechápe, protože to nechce chápat, protože to nechápe... smyčka. Proto film. Aby člověk seděl, držel hubu, a soustředil se. A chtěl to. Jinak k přenosu informace a následnému aha efektu nikdy nedojde.