Daniel Steigerwald

Znalosti versus dovednosti Já Ondřej Šteffl hrozně fandím v tom co dělá, je to sedmimílovej skok od klasické státní školy, když já si ale dovedu představit ještě mnohem lepší dětství potažmo vzdělávání. Ondřej učí lidi, že škola nemusí být polovězeňský systém pro výchovu poslušných jedinců. Že centralizace je tupá a že pestrost je krásná. Je to nutný a správný krok, ale lidstvo má na víc. Na mnohem víc. Dnešní školství adoruje znalosti a téměř ignoruje dovednosti, a přitom znalosti bez dovedností jsou navoněné nic! Takže do dětí deset let lijeme data bez ladu a skladu v bezvýsledném cyklu: 1) nauč se 2) nepoužij 3) zapoměň A znova. A nejlépe pět různých témat denně! Dokud se ti neuvaří mozek dítě! Strašnost. Zvlášť, když si představíte svobodnou alternativu. Děti nemají jednu školu, ale přehršel kroužků. Poznávají mnoho různých sociálních bublin, ne jednu dvě jako teď. Děti chodí za rodiči do práce. Občas čtu o "zázračných" dětech, které umí ve 12 programovat. To není kurva žádnej zázrak, to je naprosto přirozené! V patnácti by každý mohl mít přehled o světě, umět profesionálně hrát, programovat, vařit, whatever. Každý by bravurně ovládal hned několik dovedností. To nejhorší, co státní škola dětem způsobuje, že jim zákazem práce a sebevzdělávání zabraňuje excelovat v dovednostech! Děti tak často excelují ve znalostech, což je soutěž pro autisty. Rozepsal bych se víc, ale nesou mi oběd. Tak snad to stačí takhle.